تبلیغات
کنکور ارشد روانشناسی - در جستجوی منبع...
 
کنکور ارشد روانشناسی
هر آنچه برای قبولی در کنکور ارشد روانشناسی نیاز دارید
درباره وبلاگ


دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شهیدبهشتی

رتبه 2 روانشناسی در کنکور دکتری

رتبه 7 روانشناسی عمومی و
23 روانشناسی بالینی
در کنکور کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف

یک سال سابقه مشاوره تخصصی دپارتمان روانشناسی
در موسسه ماهان

6 سال مشاوره کنکور ارشد روانشناسی



""لطفا نظرات خود را به صورت خصوصی ارسال نکنید!""

لطفا سوالات خود را در پست مرتبط درج کنید


تلگرام منشی: خانوم ندا راستگو : nr789@

حتما در کانال تلگرام عضو شوید
https://telegram.me/arshadravanshenasi97

مدیر وبلاگ : زینب حاجی رسولیها
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 {تذکر مهم:  این مطلب را فرج خواه، حَسَب اوامر خانم حاجی رسولیها در مورد کمک به دوستان؛  تهیه و منتشر نموده و تمام مسئولیتش هم بر عهده همین فرج خواه میباشد...}

پیامک وارده ی یک:
همایش تبیین راه کارهای موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی به همراه معرفی منابع پنهان با حضور اساتید و رتبه های برتر...
فرستنده: موسسه فلان (نقل به مضمون)
پیامک وارده ی دو:
بعضی از بچه ها میگن که بعضی دیگه از دوستانی که قبول شدن گفتن که منبع اصلی درس بالینی کتاب کرامر هست. نظر شما چیه؟
فرستنده: خانم حاجی رسولیها (نقل به مضمون)
 
اگر به اندازه من مشنگ باشید و البته  این توانایی را هم داشته باشید که بتوانید هر چیزی را به هر چیز دیگر ربط بدهید؛ یقینا آمدن پشت سر هم این دو پیامک را حاوی پیام و معنایی برای خودتان میدانید. اول هم  میگردید دنبال فصل مشترک این دو  که البته  همان بحث منبع است. آنوقت اگر بازهم به اندازه من یک چیزیتان بشود، یک رسالتی هم بر دوش خودتان احساس میکنید که گویا این وظیفه شرعی  و ملی-میهنی من  است که تکلیف این قضیه را در حد وسع  مشخص کنم!
این شد که اول تصمیم گرفتم هر جور شده در آن تجمع کذایی شرکت کنم و با این "منابع پنهان" آشنا شوم.
 
مطابق پیش بینی؛ خبری از این معرفی نبود. فقط در این تجمع یک چیزهایی در مورد خودم فهمیدم که خودم هم  نمیداستم. مثل اینکه سخنران تجمع که نه من ایشان را میشناختم و نه ایشان بنده را دیده بود و میشناخت، برای حضار از منابع مورد مطالعه بنده   و عده ای دیگر صحبت میکردند! جالبترینش هم  منبع مطالعه  در درس بالینی بود که به گفته ایشان یک جزوه ی هفتاد صفحه ای از مثلا استاد و مدرس آن موسسه بوده!
 
ازآنجا که چیزی دستگیرم نشد. اما این رسالته  همچنان روی دوشم نشسته بود! نهضت باید ادامه پیدا میکرد...
آنچه پیش روی شماست؛ قسمت اول از یک مطلب احتمالا دو قسمتی است.
در قسمت اول سعی کردم در حد توان و دانش، منبع و مرجع اکثر سوالات درس بالینی در کنکور گذشته را مشخص کنم. البته خود این قسمت هم به دلیل پرهیز از تطویل کلام،دو بخش شده که در هر بخش 10 سوال بررسی میشوند.
فرض اولیه  این بوده که میشود رد صورت و پاسخ سوالات را تقریبا به طور مستقیم در کتاب خاصی پیدا کرد. اگر پیدا شد که جستجو تمام میشود وگرنه  و در مرحله دوم؛ متن منابع احتمالی  جهت پیدا کردن نزدیکترین عبارات به صورت سوال و گزینه ها بررسی میشوند. در برخی موارد هم اینجوری به جوابی میرسیم. اما اگر باز هم موردی یافت نشد  فرض میکنیم سوال احتمالا مفهومی تر طرح شده است و باید برای رسیدن به جوابش کمی به قشر تازه مخ فشار آورد و مطالبی را به هم مربوط  و یا مقایسه کرد.
در قسمت دوم که فعلن طرح کلی آن را در ذهن دارم اما برون داد و تدوین نهایی اش بسته به بازخورد همین قسمت اول از مخاطبین میباشد، یک نتیجه گیری در مورد بحث منابع خواهیم داشت. شاید برای بعضی مفید باشد.
با احترام؛ فرج خواه




توجه: ترتیب سوالات و لذا  پاسخ ها بر اساس دفترچه کد  C میباشد.
 
سوال 1- تحقیقات جدید نشان داده اند که، کدام یک از گرایش های دینی  یا سلامت روانی رابطه بیشتری دارد؟
بیرونی شده-پژوهشی-درونی شده- عرفان جدید
جواب: درونی شده
توضیح: حقیقتش از  این  سوال بی ربط خوشم نیامد و میلم نکشید دنبال منبعش بگردم. دوستان اگر میدانند راهنمایی کنند. علی ای حال، این سوال تکراری بوده و در کنکور 83 به این شکل تکرار شده است:
کدام گرایش مذهبی با سلامت روان همبستگی مثبت داشته است؟
درونی- بیرونی-تحقیقی-استدلالی
هر چند من به دلیل همین آشنا بودن با سوال با اطمینان کامل جواب را انتخاب کردم ولی کلا جزء سوالات تابلو بود چون از بام تا شام  اساتید حوزه و  دانشگاه در موردش حرف میزنند و نظریه پردازی میکنند!
 
سوال2- کدام یک درمورد تغییرات جدید در  DSM-IV  درست است؟
جواب: از روش طبقه بندی طبقه ای به طیفی
توضیح: این سوال به وضوح ایراد دارد. همانطور که مستحضرید  بعد از   DSM -IV  نوبت به           
 
DSM- IV -TR رسید و در این نسخه هم خبری از تغییراتی ازجنس موارد مطروحه در گزینه ها نبود.
 در این مورد در صفحه  99 کرامر ترجمه فیروربخت میخوانیم:
"بازنگری متن DSM-IV یا همان DSM-IV-TR  ملاک های تشخیصی DSM-IV  را  تغییر نداد بلکه اطلاعات مربوط به میزان شیوع، سیر، الگوهای خانوادگی  و فرهنگی و سنی و جنسیتی و خصوصیاتی از این قبیل را به روز کرد."
توجه: با اندکی تحقیق بیشتر متوجه میشویم که  بعضا تغییرات صرفا در حدی که کرامر میگوید هم نبوده. گویا در موارد محدودی در ملاک های تشخیصی نیز تغییرات و به روز رسانی های انجام شده است . عمدتا هم به دلیل هماهنگ کردن DSM  با ICD.
خلاصه از فحوای گزینه ها اینطور بر می آید که منظور طراح تغیرات لحاظ شده در   DSM-5 میباشد.
راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری DSM-5؛ مولف و مترجم مهدی گنجی؛ صفحات 3 و 4:
"DSM-5  یک رویکرد ابعادی  به اختلالات روانی پیش میگیرد {...} در بسیاری از موارد اختلالات مجزا اصلا مجزا نیستند؛ بلکه عارضه هایی مرتبط به هم هستند که روی یک پیوستار رفتار قرار دارد {...}.
DSM-5  برای بسیاری از اختلالات هنوز از سیستم طبقاتی(مطلق) استفاده میکند اما برای بسیاری دیگر، از جمله سوء مصرف مواد،اوتیسم و اسکیزوفرنی، رویکرد طیفی را به کار میبرد.(توجه داشته باشید که رویکرد پیوستاری(continuum)، ابعادی (dimensional) و طیفی (spectrum)  مترادف هستند).استفاده از رویکرد طیفی به روانشناسان اجازه میدهد اختلالات روانی را روی یک پیوستار شدت در نظر بگیرند."

سوال 3- کدام آزمون،اختصاصا برای سنجش شخصیت بهنجار طراحی شده است؟
پرسشنامه افسردگی بک(BDI)- پرسشنامه روانی کالیفرنیا (CPI)- پرسشنامه چند محوری بالینی میلون(MCMI)
پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI)
جواب: CPI
توضیح: آدرس سر راست:
کتاب روانشناسی بالینی کرامر ترجمه فیروز بخت صفحه 236:
" پرسشنامه روانی کالیفرنیا بر خلاف شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا و پرسشنامه چند محوری بالینی میلون  و سایر آزمونهای شخصیت پیشتر گفته شده، اختصاصا برای سنجش شخصیت بهنجار  طراحی شده است."

سوال 4- در مورد کدام اختلال کاربرد باز آموزی تنفس بسیار سفارش شده است؟
افسردگی-خواب-وحشتزدگی-بدکارکردی جنسی
جواب: وحشتزدگی
توضیح: آدرس دقیق:
کتاب روانشناسی بالینی بزرگسال (فرآیند تشخیص و درمان) نوشته  اس . جی . یی . لیندزی جی . یی . پاول  مترجم :محمد رضا نائینیان- صفحه  216: [1]
"باز آموزی تنفسی به عنوان مکمل رفتار درمانی برای اختلالات اضطرابی به ویژه و اختلالاتی که با حالات وحشتزدگی همراه هستند بسیار سفارش شده است"


سوال 5- کدام مورد  درباره وسواس های فکری و عملی صدق میکند؟
جواب: سبب تخریب کارکرد یا موجب اضطراب میشود.
توضیح: این سوال به وضوح ویژگیهای اختلال  وسواس فکری- عملی بر اساس DSM را مورد پرسش قرار میدهد. بنابر این در هر منبعی که این ویژگیها ذکرشده باشد میتوان جواب را یافت. ولیکن ادبیات سوال و گزینه ها بسیار شبیه به این متن به نظرم رسید:

کتاب روانشناسی بالینی بزرگسال (فرآیند تشخیص و درمان) نوشته  اس . جی . یی . لیندزی جی . یی . پاول  مترجم :محمد رضا نائینیان- صفحه 66:
" خصیصه های تعریف کننده اختلال وسواس فکری- عملی:
{...} 
3- وسواسهای فکری عملی، شکلهای تکراری رو هدفمند رفتار هستند که بر اساس موازین خاص یا به شکل قالبی اجرا میشوند و با احساس ذهنی اجبار و میل به مقاومت در برابر آنها همراه هستند. انجام این رفتار به خودی خود هدف نیست بلکه هدف اصلی ایجاد یا جلوگیری از رویدا یا موقعیت دیگری است. با این حال فعالیت وسواسی با آنچه قرار است ایجاد یا مانع وقعوش شود ارتباط واقع گرایانه نداشته یا فوق العاده افراطی است.
4- وسواس فکری یا عملی سبب تخریب کارکرد یا سبب نگرانی{اضطراب} مشخص میشود."
 
سوال 6- روانشناسی بالینی در چه نوع مصاحبه ای برای ترغیب مراجع به صحبت کردن احساسات او را منعکس میکند؟
گزینشی-  نیمه مستقیم- مستقیم- غیر مستقیم
جواب: غیر مستقیم
توضیح: من در منابع مختلف خاصه منابع مختص بحث مصاحبه نتوانستم دقیقا این عبارات را پیدا کنم. اما عبارات نزدیک وجود دارند:
کتاب مقدمه ای بر مصاحبه تشخیصی مهدی خدادادی صفحات 34و 35:
"روش غیر مستقیم: این روش به روش متمرکز بر مراجع موسوم است. در این روش مراجع نقش فعالانه تری داشته و بیشنر صحبت کند[...] مصاحبه گر گفته های مراجع را منعکس می نماید و آنها را برای مراجع روشن تر بیان میکند و یا از فنون تکرار و مرور کردن گفته های مراجع استفاده مکیند
[...]
این طرز فکر و رفتار مصاحبه گر سبب خواهد شد که اضطراب مراجح قدری کاهش یابد و به جرات دهد تا با صراجت و بدون ترس در مورد مسائل خصوصی با متخصص بالینی صحبت نماید"

کرامر ترجمه فیروزبخت صفحات 163و 164:
" فنون غیر رهنمودی--> راهبردهای غیر رهنمودی مثل سوالات باز پاسخ--> تاکتیک های غیر رهنمودی مثل گوش دادن فعال - به بیان دیگر گفتن= انعکاس از نظر راجرز--->1- بازگویی سخنان مراجع 2- انغکاس احساسات  مراجع [...]
اکثر مراجعان پس از استفاده روانشناس بالینی از تاکتیک به بیان دیگر گفتن حرف خود را در راستای سخنان قبلی خود ولی با شرح بیشتری ادامه میدهند."

پرسش: اگه گفتید این "مصاحبه گزینشی" که در گزینه ها اومده چیه؟


سوال 7- روشی که در آن پس از لمس سطل زباله شستن دست بیمار وسواسی تا چندین ساعت یا حتی چندین روز  به تعویق می افتد چه نام دارد؟
سرمشق دهی منفعل-مواجهه و جلوگیری از پاسخ- سرمشق دهی مشارکتی- مواجهه غیر هدفمند
جواب: مواجهه و جلوگیری از پاسخ
توضیح: برای هر کسی که اندکی برای کنکور مطالعه کرده باشد جواب دادن به این پرسش آسان است اما منبع دقیق سوال اینجاست:
کتاب روانشناسی بالینی بزرگسال (فرآیند تشخیص و درمان) نوشته  اس . جی . یی . لیندزی جی . یی . پاول  مترجم :محمد رضا نائینیان- صفحه  93:
"پیشگیری از پاسخ نیازمند آن است که بیمار از انجام رفتار وسواسی معمولش خودداری ورزد. برای مثال بیمار پس از لمس سطل زباله ممکن است بخواهد فورا با شستشوی زیاد خود را از آلودگی دور سازد اما این رفتار یاید به طور جدی باز داشته شود و این بازداری ممکن است چندین ساعت یا حتی چندین روز به طول انجامد."

سوال8- مقیاس مونتگومری- آسبرگ برای چه منظوری طراحی شده است؟
جواب: شناسایی آثار درمان افسردگی
توضیح: بنده تنها در این منبع این مورد را یافتم و بی شک از همین جا هم طرح شده:
کتاب روانشناسی بالینی بزرگسال (فرآیند تشخیص و درمان) نوشته  اس . جی . یی . لیندزی جی . یی . پاول  مترجم :محمد رضا نائینیان- صفحه 123:
"مقیاس های تغییر: مقیاس مونتگومری- آسبرگ: این مقیاس 10 مادده ای به جای استفاده برای اهداف گزینشی یا تشخیصی به طور اختصاصی برای شناسایی آثار درمان افسردگی طراحی شده است."

سوال 9-  برای ارزیابی پایایی سنجش مشاهده ای، کدام مورد از روشهای ارزیابی یهتر است؟
آزمون مجدد- باز آزمایی- پایایی ارزیابها-همسانی درونی مولفه ها
جواب: پایایی ارزیابها
توضیح: حقیقتش گزینه های این سوال طوری طرح شدند که گاهی فکر میکنم طراح محترم قصد مزاحی از جنس شوخی های ما شهرستانی ها را داشته!
اول اینکه جدا تفاوت دقیق بین "آزمون مجدد" و "باز آزمایی" چیست؟! دوم آنکه مگر سنجش مشاهده ای که در واقع "سنجش، از طریق مشاهده رفتار" است، مصاحبه یا پرسشنامه و از اینجور چیزهاست که بشود همسانی مولفه های درونی اش را بررسی کرد! اصلا  محاسبه همسانی درونی مولفه ها از جمله روشهای بررسی روایی(اعتبار) همگراست نه پایایی!
به هر حال، این اصطلاح "سنجش مشاهده ای" مربوط به کرامر است و آدرس دقیقش هم اینجاست:
کرامر ترجمه فیروزبخت صفحه 191:
"پایایی سنجش مشاهده ای: پایایی بازآزمایی خیلی سخت است چون رفتارهای مراجع با گذشت زمان بسیار تغییر میکند [...] بنابراین پایایی ارزیابها مهمتر است."

توجه: مواردی مرتبط با این موضوع در فصل 9 از فیرس تحت عنوان سنجش رفتاری بحث شده است.

سوال 10- به اعتقاد اینسورث و همکارانش، مهمترین عامل موثر بر واکنش  های مثبت نوزادان به جدایی و بازگشت مادر چیست؟
بی توجهی مادر- حساسیت مادر-ملاحظه مادر- همکاری مادر
جواب: حساسیت مادر
توضیح: این یک سوال اختصاصی و نه چندان دشوار از درس روانشناسی رشد است و شاید ذیل عنوان دلبستگی در بحث مدل های آسیب روانی هم مطرح شود ولی  در منابع اختصاصی درس بالینی بحث نمیشود یا من تا به حال ندیدم. چرایی اینجا بودنش را بپرسید یا نپرسید فرقی به حالتان نمیکند!
طبیعتا در منابع مشهور درس بالینی چیزی در موردش نیافتم. اما در منابع مربوط به رشد به راحتی به جواب میرسید. به عنوان نمونه بخشی از یک متن حاوی به عبارات نزدیک به سوال را در اینجا میتوانید پیدا کنید:

مدل های آسیب شناسی روانی. نویسندگان : دیلیس دیویس،دینش بوگرا - مترجمان: محمدعلی بشارت، بهزاد شالچی
صغحه 61:
"سبک دلبستگی ایمن: کودکان ایمن به غیر از مواقعی که مادر غایب میشود نسبتا کم گریه میکنند و زمانی که بعد از یک جدایی کوتاه مدت مادر را میبینند به شکلی مثبت به وی پاسخ میدهند. مادران این کودکان پاسخگو و حساس هستند."

پایان بخش  یکم از قسمت اول





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 شهریور 1394
زینب حاجی رسولیها
دوشنبه 30 شهریور 1394 09:20 ب.ظ
نفرمایید جناب!
بنده هم اصلا قصد جسارت-ضمیر شخصی "من"رو عرض میکنم-نداشتم.اگر اینچنین برداشت شده از جانب شما,جدا عذر خواهی میکنم.پیشتر هم عرض کردم;از ایرادات فضای مجازی اینه که بحث کمی مبهم برای طرفین تعریف میشه و در پی اون تجویز برخی از افکار خودمون بر مسایل کاملا بدیهی که تنها بخاطر مجازی بودنش برامون کمی مشکل ساز میشه..
من هم نگفتم شما فرمودید همه ی رفرنسهارو باید خوند!بلکه تنها نظر شخصی "خودم"رو عرض کردم...!
در مورد (اتمر) که در پست بعدی سخن به میان اوردید;پیشنهاد میکنم به دوستانیکه در پی غنی شدن اطلاعاتشون هستند;خوندن این کتاب رو به هیچ عنوان از دست ندید;چرا که از نظر "من"-به قول شما این "من"ش مهمه!-هر کس پیش از اینکه بخواد وارد بحث بالینگری بشه, خیلی خیلی عالی میشه اگر برای یک بار هم که شده این کتاب رو مطالعه کنه.حجمش مثل "گال"- که مربوط به روش تحقیقه-بالاست اما مطالبش کاملا سلیس و جذابه..
و در مورد نقطه گذاری!عجیب حواستون به همه چیز هست ها....!
اولا مخاطبم شما "بودید".از این جهت (بودید)رو عرض میکنم که من بعد بعنوان مخاطب خاموش در کنار شما خواهم بود.
ثانیا,شاید کمی دیر "حوصله" به خرج دادم برای ظرافت نوشتارم.به هر صورت,ممنونم از توجهتون...
کتاب (شاملو) رو هم نخوندم که اگر زمان یاری بده حتما نگاهی بهش خواهم انداخت...
در سخن اخر,برای همه ی دوستان ارزوی بهترینهارو دارم خاصه زینب عزیزم و شمایی که تا "خروس خوان"قبول زحمت کردید...

زینب حاجی رسولیهافرج خواه:سلام. چنان برداشتی نشد.
از نظر من مهمترین ویژگی کتاب دکتر شاملو زبان سلیس و ایرانی فهمش هست. یعنی برای یک مخاطب ایرانی، خوش فهمه. به عبارتی؛قشنگ از یک ترجمه تمیز داده میشه.
اما محتوا و از اون مهمتر ساختار کتاب به روز نیست.
اگر حرفی برای گفتن هست که حداقل به دو حرف بیرزه، دلیلی برای خاموش بودن نمیمونه...
جمعه 27 شهریور 1394 10:19 ب.ظ
ما جاهلیم؟؟!!!
اما جناب من هنوزم فکر میکنم اگر حداقل تنها دو کتاب از کتوب منابع ذکر شده رو مطالعه کنیم- یا به تعبیری عمیق یا مفهومی بخونیم-میتونیم درصد قابل قبولی کسب کنیم البته قابل قبول نه "قابل توجه"!!چرا که درصد قابل قبول این درس در سالهای قبل چیزی حدود60-65 درصد بود...
ناگفته نماند سوالات بالینی امسال به قدری مزحک بود که ذهن یاری اینو نمیداد که از مارنات هم سوال بدن این در حالی بود که بعضی همچو سوال یک (...)!!!
من هنوزم میگم گستردگی مطالعه خوبه اما عمیق خوانی چیزیست بس بسیار خوب,که میتونه بخش دوم رو هم پوشش بده چون به قول شخص شما تمرکز طراحان روی هیچ چیزی نیست! گاهی تمرکز بر فیرس میشه که پیشتر این منبع سوال خیز بود و گاهی کرامر و گاهی هم مارنات وغیره...چاشنی این مسابقه ی مزخرف میشه که اطلاعات شخص رو با چند کتاب " خلاصه و مبتدی"-برای اهل کتاب عرض میکنم-به چالش میکشه!!
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: قصد جسارت نبود. شاید اون جمله دقیقترش این بود :"من جاهلم".
منم که هیچ کجا نگفتم همه ی این منابع رو لزوما باید خوند.
نقطه گذاریتون در نوشتن هم هر دفعه بهتر میشه...
جمعه 27 شهریور 1394 05:51 ق.ظ
سلام ببخشید پست مربوط برا سوالم پیدا نکردم
یه کتاب خوب میخام در مورد تکنیک های تعامل با مراجع!یا شیوه های مدیریت رابطه با مراجعان مشکل.ممنون میشم معرفی بفرمایید
زینب حاجی رسولیها سلام، کتاب ارتباط درمانی واکتل کتاب فوق العاده ایست، میتونید مطالعه کنید
چهارشنبه 25 شهریور 1394 08:36 ب.ظ
این بیت بر میگرده به اون اصل گشتالت درمانی که میگه یرای دستیابی به سلامت روان باید خودت باشی(نقل به مضمون) اگه ناراحتی واقعا ناراحت باش الکی فیلم بازی نکن که خوشحالی و...
مگه نه؟ درسته؟
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: ول کن بابا این اصطلاحات قلمبه سلمبه رو!
میگه تا دیروز با ساز ناکوک استاد و نمره و اینا رقص توو وادی مطالعه روانشناسی رو تمرین کردی و الان حرکاتت موزون نیس.
امروز دیگه برا خودت باش...
راحت راحت...
یه رفیق پیدا کن-تغییر رشته ای باشه بهتره- منتهی پایه و اهل دل. بعد شروع کنید به مباحثه. یه پیاله اون، یه قدح تو...
یه جاهایی حتما سعی کن استاد بشی؛ جوری درس بده که استادت درس نداد. اینجوری طوری خواهی فهمید که استادت نفهمید.
عجایب خواهی دید از این ترفند. قول میدم راه میفتی
پشتوانه عصب شناختی داره این روش....
چهارشنبه 25 شهریور 1394 08:50 ق.ظ
ببخشید متوجه منظورتون نشدم پس جای سوالم کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زینب حاجی رسولیها لطفا پست مربوطه رو پیدا کنید. زیر هر پستی کامنت مربوط به اون وجود داره فقط
چهارشنبه 25 شهریور 1394 01:26 ق.ظ
سلام اقای فرجخواه..
سوالای بالینی ک بیشترش شد از کرامر ترجمه فیروزبخت،،یعنی برای کنکور ترجمه فیروز بخت بهتره تا ترجمه دکتر گنجی؟کاش میگفتین بهتره از بین این دو ترجمه کدوم رو بگیرم
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: سلام.
بنای من این بود که حتی الامکان اون متنی رو پیدا کنم که بیشترین تطابق رو با صورت سوال داشته باشه. یعنی واژه به واژه بررسی شدند.. چون میخواستم این فرضیه رو که "سوال دقیقا از متن یک منبع مشخص انتخاب میشه" رو محک بزنم. اتفاقا ترجمه آقای مهدی گنجی رو هم مطابقت دادم. نهایتا معلوم شد، نثر، نثر فیروزبخت هست.
این رو هم بدونید که از کتاب روانشناسی بالینی بزرگسال هم دو ترجمه دیدم و اونا رو هم به همین شکل مقایسه کردم که اونجا هم مشخص شد که قلم، قلم نائینیان هست نه اون یکی دیگه.
البته مستحضرید که در کل اگر بحث فهم مطلب باشه ، چندان فرقی نمیکنه که از کدوم استفاده کنید.
کلا هم عجله نکنید .چار پنج تا سوال که نشد "بیشتر"!
اجازه بدید بخش دوم هم منتشر بشه.
سه شنبه 24 شهریور 1394 09:30 ب.ظ
عجب!!!
آقای فرج خواه باهر جواب کامنت من کلی خندیدم وروحم شاد شد عجب ادبیات جالبی دارید بامزسس
وتبریک به این همه دقت نظر شما قابل تحسین اصلا من ته صف هم نیستم خارج از صفم .!
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه:لطف دارید.


سه شنبه 24 شهریور 1394 09:23 ب.ظ
چند وقته موقع خوندن کتاب به دلیل تکراری بودن اکثر مطالب؛ مقداری بی انگیزه شدم.چون ما کما بیش تو دوره کارشناسی این مطالبو چندین بار تو کتابهای مختلف خونده ایم.
به نظر شما چاره ش چی میتونه باشه؟
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: سوال: بیت زیر را معنا کنید. (2 نمره )
ساعتی میزان آنی، ساعتی موزون این... بعد از این میزان خود شو تا شوی موزون خویش
سه شنبه 24 شهریور 1394 06:43 ب.ظ
سلام جناب فرج خواه.
میخواستم انتخاب منبع رو بزارم بعد قسمت دوم تحلیل شما. ولی با توجه به اشارتون در کامنتها لطف بگید کدوم قسمتهای کرامر رو بخونیم؟ کجاها رو حذف کنیم در صورت تنگی وقت یا ...
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: سلام
یه مقدار اندکی صبر کنید ممنون میشم.
قبلا هم گفتم؛ عهدنامه وین نیست که احتیاج به " تحلیل " داشته باشه. منم اونقدر "ظریف" نیستم که از این کارا بلد باشم.
این اسمش هست : یه حساب سر انگشتی درباره چندتا سوال در پیت...

سه شنبه 24 شهریور 1394 04:47 ب.ظ
با خوندن اىن پست همون حسیو داشتم که وقتى میرم انقلاب بهم دست میده... حجم زیادى از کتاباى جدید, جالب و وسوسه ناک (!) که میگن یالا مارو بخون! و من هرچى دو دو تا چارتا میکنم زمانم فعلا بهشون نمیرسه..!:))
اىنطور که به نظر مىیرسه منابع لزوما کتابایى که به اسم "منابع" میشناسیمشون نیستن. شاید بهتره فعلا به جاى ادعاى شم بالینى داشتن و غره شدن بهش "شم مطالعاتى؟!" داشته باشیم: )
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: هر کی فکر کرده هدف من از این مطلب معرفی چندتا منبع جدیده؛ عجب اشتباهی کرده....
این وسوسه کتاب،این بیا و ما رو بخون؛ عجب چیز خوبیه..
این شم مطالعاتی ؛عجب تعبیر خوبیه..
سه شنبه 24 شهریور 1394 12:59 ب.ظ
آقای فرج خواه خیلی خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون.اگه میشه لطفا ی برنامه واسه شیوه خوندن واسه کنکور هم بذارین.میدونم زینب خانوم زحمت کشیدن گذاشتن ولی خب به نظرم مثمرثمر واقع میشه.با تشکر.لطفا از زیرش در نرین و جواب بدین
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: والا چیزی رو از من خواستید که نه تنها بلد نیستم بلکه اصلن توو خون من نیست ! گویا ژنش قسمت من نشده!
من و برنامه و برنامه ریزی و...چه چیزا ! چه حرفا!
اینجور چیزا رو از افراد مودبی که با نظم و ترتیب از کودکی مانوس بودن و نتیجه ش رو دیدن بخواین.مثل همین صاحب وبلاگ.
خلاصه چیزی رو که ندارم، نمیتونم بدم!
آهان! فقط یه موردی. من از یه مدت قبل شروع منسجم خوندن برای کنکور در شهریور، مدام این ذکر رو زمزمه میکردم:
اول ای جان! دفع شر موش کن... وانگهی در جمع گندم کوش کن!
خیلی ذکر عجیبیه! بعد یه مدت استمرار بر این ذکر ، به شکل عجیبی خیلی چیزای دور و برم غیب شدن! رفیق، خط موبایل و... بعضیا شون هنوز هم پیدا نشدن...
سه شنبه 24 شهریور 1394 12:06 ب.ظ
اشكالی نداره. خودمم بعدا احساس كردم شاید برای كسی سوءتفاهم شه. خوب كاری كردید تایید ننمودید حوصله حاشیه را نداریم.
در پاسخی كه به عظیمی دادید و به فیرس اشاره كردید احتمالا منظورتون اون ترجمه صریح فیروزبخت از یك كلمه است
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: آورین!
سه شنبه 24 شهریور 1394 11:32 ق.ظ
سلام
به اقای فرج خواه به خاطر دقت نظرشون تبریک میگم!
دو تا نکته رو خواستم بگم اولا یه جورایی متاسف شدم که سوالا از نص صریح کتب میان همیشه دلم میخاست حداقل توی دوتا درس بالینی و مرضی سوالا تحلیلی باشه و شم بالینی داوطلب رو بسنجه
دوم اینکه ادبیات کاملا پسرانه تون برام جالب بود مثلا کرامر رو بزن تنگ فیرس!یا دشتمو از روانشناسی کردم! یا ....
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: ممنون از شما نازنین.
این رو جدی میگم که از نظر من این کنکور هیچ رقمه ارزش عارض کردن احساسات منفی رو نداره. این بساط کلش مزخرف است. پوچه. پوکه...
باز از نظر من "شم بالینی"رو منطقا باید در "بالین"; (کلینیک) سنجید نه روی کاغذ و با سوال 4 گزینه ای و عمدتا بند تنبونی...
البته میشه بعضی معلومات و محفوظات رو با آزمون تشریحی و تستی و... محک زد.
سه شنبه 24 شهریور 1394 10:54 ق.ظ
شرمنده علیرضا جان.
اون بخشی از کامنت اخیر شما که مربوط به بنده نبود، امکان داشت باعث سوء تفاهمی،چیزی بشه که بعید نبود حاشیه غیر ضروری برای شما و من ایجاد کنه و وقتمون رو تلف کنه. از اونجا که امکان ویرایش کامنت شما وجود نداشت، متاسفانه مجبور به عدم نمایش کلیتش شدم. میبخشید.
سه شنبه 24 شهریور 1394 10:25 ق.ظ
سلام و خسته نباشید
من ارشد ازاد روانشناسی تربیتی همدان قبول شدم
میخواستم راهنمایی بفرمایید که ارزش هزینه کردن داره یا نه و بازار کار تربیتی چطوره
لطف کنید بهترین گرایشا رو به ترتیب بنویسید که برای تکمیل ظرفیت با اگاهی بیشتری انتخاب کنم
بسیار ممنونم
زینب حاجی رسولیها جای سوالتون اینجاست؟
دوشنبه 23 شهریور 1394 11:28 ب.ظ
به به خیلی خیلی مرسی جناب؛آموختم...
منم فکر میکنم سوالات بالینی به دو بخش تقسیم میشه،بخشی مفهومی و بخشی در چارچوب متون منابع.که هر دو بخش نیاز به منبع خوانی غنی داره تا بتونه هر دو بعد رو دربر بگیره بخصوص بخش اول ،چون تمرکز طراحان روی سوالات مفهومیه که بخش دوم رو هم میتونه تا اندازه ای پوشش بده.که باز هم از نظر من این نوع برخورد کردن با منابع در درس بالینی قابل لمس تره...
بالینی در کنار زبان از نقاط ضعف من هم "بود"؛چون به هیچ وجه نمیتونستم فیرس رو درک کنم،ناگفته نماند؛گویا خودمم سرناسازگاری داشتم با این درس...
و تقدیر بر این شد،برای بهداشت مطالعه کردن و با منابعی همچو فیست و کری و کرامر و مارنات آشنا شدن«توفیق اجباری».تازه متوجه شدم که ایراد کار کجاست؟!چون نمیشد فیست و کری رو با پروچسکا قیاس کرد، به لحاظ گستردگی مباحث و عمیق تر برخورد کردن با رویکردهای روان و البته کرامر و مارنات«بخش روانسنجی بالینی»رو با فیرس و پوران و پور شریفی که برای علوم روشون مطالعه داشتم.
این گستردگی باعث شد با مطالب عنوان شده به صورت عمیقتر و با چالش بیشتر برخورد کنم و توأمان نتیجه ی بهتر...
علاوه بر پر بار بودن منبع و بیان شیواتون،رنگارنگ بودن مطالب جذاب بود.شاید بدین علت که خود من هم همیشه از خودکارهای رنگی استفاده میکنم به تبعیت از گفته ی استادم زینب عزیز،که جا داره از ایشون هم تشکر کنم بخاطر فرصتی که ایجاد کردند تا همچو شمایی آگاه و مسئول داده هاتون رو به معرض نمایش بذارید....
باز هم سپاس جناب از وقتی که صرف کردید.بی صبرانه منتظر پست بعدی شما خواهم بود...
بی نظیر باشید..
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: ممنون نسرین 1 گرامی.
والا من فکر میکنم یکی از نتایج دیگه ای که از این بررسی حاصل میشه همینه که اتفاقا تمرکز طراحان محترم روی هیچ چی نیست!
قبل بررسی، منم طبق گفته هایی که دهان به دهان میچرخیدن، فکر میکردم جدا از این درس به صورت مفهومی سوال میاد. به این معنی که برای پاسخ به سوالات بالینی"لازم" است که به لایه های عمیقتری از متون دست پیدا کنیم. اما الان و البته در بخش دوم مشاهده میکنید که اتفاقا اکثر سوالات دقیقا از نص صریح کتب هستند که فقط برداشته و چسبانده شدن!
یعنی عملا اگر کسی یک نگاه گذرا هم به این متون می داشت؛ بدون هیچ فشار اضافه ای به مغز پاسخ صحیح رو انتخاب میکرد.
خلاصه این اون چیزی نیست که اکثر ما از سوال مفهومی در ذهن داریم.
ظاهرا اونا مفهومی نمیدن. ما جاهلیم
دوشنبه 23 شهریور 1394 10:07 ب.ظ
شما بعد خوندن و تسلط به چند تا منبع این منابع رو خوندین ؟ خیلی به حالتون غبطه میخورم این جوری که شما درس خوندین خیلی ایده اله ، خوشبحالتون
دوشنبه 23 شهریور 1394 09:45 ب.ظ
من فیرسو کلا و نظریه های پروچاسکا رو جزئاخوندم یعنی حدود 670صفحشو اما حتی یه سوالم ندیدم از اونا اومده باشه
این منبع جدید رو هیج جایی ندیدم که معرفی کنن؟؟؟
زینب حاجی رسولیهافرج خواه: ماشاالله!
صبر کنید.
هر چند کم؛ اما از اونا هم یه چیزهایی هست...
دوشنبه 23 شهریور 1394 09:18 ب.ظ
جناب فرج خواه عزیز ممنون بابت این وقتی كه گذاشتید و منبع جدیدی را شناسایی و معرفی كردید.چندتا سوال دارم كه اگه خواستید پاسخشون را بدهید:
درصد بالینی شما چند بوده؟واینكه خود شماهم این منبع را خوانده بودید؟
این منبع تقریبا گمنام شما را من شخصا دیدم كه كسی نخونده و حتی اسمش را هم نشنیده ولی بالینی امسال را بالای 80 زده. این مسئله را چگونه تبیین می كنید؟
بنظر من اگه فقط منابع قبلی خوب و مفهومی خونده شود می شود به سوالاتی از منابع دیگر با موضوعات مشابه پاسخ داد.

زینب حاجی رسولیها

فرج خواه: سلام علیرضا
من شخصا دیدم ولی قبل از کنکور نخوندم! چون فکر میکردم فرصت ندارم و منابع مهمتر هنوز موندن.
خودم 88 درصد زدم. یک سوالی رو که نزدم دقیقا از همین کتاب بود و جای دیگری هم نبود. مقیاس مونتگومری - آسبرگ. این رو هیچ جور دیگه نمیشه پاسخ داد. نه در فیرس هست نه کرامر نه بالینی پوران که عملا یک کشکول بالینیه. مدرسان و بقیه رو ندیدم. اما اگر اونجاها هم باشه بالاخره منبعش همینه.
اما صبور باشید. اگر کار به قسمت دوم کشید، اونجا بیشتر با هم کلنجار میریم.
دوشنبه 23 شهریور 1394 09:13 ب.ظ
سلام اقای فرج خواه
ممنون از دقتی که برای پیدا کردن متن دقیق صورت سوال ها و جواب های اونا در کتاب های جدید داشتین. من تاحالا اسم این کتاب رو نشنیده بودم . اگه امکانش هست سوالات فیزیولوزیک و مرضی رو هم بررسی کنید.
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: سلام سارا و ممنون.
جسارتا پس شما چه کاره اید؟!
دوشنبه 23 شهریور 1394 08:56 ب.ظ
این دقت بیش از حد،بررسی دقیق و مو به موی سوالات و منابعشون من رو یاد افرادی با trait های پررنگ obssesive-compulsive personality می اندازه.
زینب حاجی رسولیهافرج خواه:گویا فروید هم همین شکلی بوده
البته به گفته خودش و در یکی از نامه هاش به یونگ . اگه درست یادم باشه
به هر حال در این موقعیت؛ شاید این شخصیت به درد بعضیا بخوره...
همچنانکه شما رو به یاد یک چیز شاید به درد بخوری انداخت!
تناسب با موقعیت ، یکی از معیارهای بهنجار یا ناهنجاری یک رفتار...
دوشنبه 23 شهریور 1394 08:38 ب.ظ
با تشکر و سپاس
بله درسته سوالا رو از متن میدن ولی با اتکا به بقیه دروس دوره کارشناسی میشه بعضی هاشو جواب داد.
بزرگترین چالش بچه ها به نظر من باید تو درس اسیب باشه اگه اونو مثل این تحلیل کنین میتونه واقعا مفید باشه.
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: اولا تکلیف تغییر رشته ای ها چی میشه؟
ثانیا من تعمدا درس بالینی رو انتخاب کردم چون به وضوح بیشترین پراکندگی رو در منابع داره. درست به همین دلیل هست که کتاب کنکوری جامع و قوی برای بالینی وجود نداره. در صورتی که برای آسیب و رشد و بقیه موارد کتب نسبتا جامعی منتشر شدن.
ثالثا کنکور که متن عهدنامه ی وین چای نیست که احتیاج به "تحلیل" داشته باشه... این فقط بررسی چندتا سوال مزخرف از یک آزمون مزخرفتر هست. همین...
رابعا، پس شما چی کاره ای محمد حسین؟!
دوشنبه 23 شهریور 1394 08:28 ب.ظ
وااااای خدایا چه خبره اینجا. من فقط یه منبع میتونم بخونم که. وای خدایا من چقدر ناامید شدم
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: روزگار از پس گردن آدمایی که جا میزنن میگیره و میندازتشون ته صف ها!
صبر کنید. هنوز برای نا امید شدن وقت دارید....
دوشنبه 23 شهریور 1394 08:27 ب.ظ
راستش اعتراف می کنم فقط همون سوال2 رو خوندم حوصله نداشتم بخونم
دوشنبه 23 شهریور 1394 08:09 ب.ظ
سلام من کلا ناامید شدم یعنی امسالم مث پارسال سوالا میاد یا نه؟منابع واقعا زیاده من فیرس پروچسکا کرامر شاملو خوندم ولی استرس گرفتم باز منابع جدید بخونم؟
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: سلام atie
اصلا شاید هر سال همینطوری بوده و ما خبر نداشتیم!
باریکلا! جدی این همه کتاب خوندید؟!
شما همین فرمون رو بیای مشکلی نخواهی داشت...
دوشنبه 23 شهریور 1394 07:47 ب.ظ
سلام،
من همونم که اولین کامنت رو گذاشتم و از صمیم قلب تشکر کردم بابت زحمتتون.
باید بگم که من همیشه با این اسم کامنت میذارم و اسم آدمیزاد گونه ام رو هم همیشه ترجیح میدم.
دیشب چند بار تلاش کردم که کامنتم ارسال شه و هر دفعه بی نتیجه بود و بالاخره ثبت شد و نتیجه اینطوری شده که فقط متنم ارسال شده.
و همه تلاشم رو کردم که قبل از خواب حتما بخاطر مطالبی که به دردم خورده بود تشکر کنم و برم.
حرفتون رو کاملا قبول دارم. اصلا بی معنیه بدون اسم کامنت گذاشتن در نظر من نیز هم.
شما در جواب کامنتم نوشتین که ممنون و "وظیفه" بود. این حرفتون دقیقا چیزی بود که واقعا فکر میکنین؟؟ اگه اینجوریه باید بدونین که مطالب شما امکانش هست که حتی به درد یک ربات کامنت گذار هم بخوره و اسمی هم نداشته باشه. پس به خودتون سخت نگیرین. که اینجور سخت گیریها برا شخصیت روشنتون اصلا نمیاد.
بازم ممنون بخاطر مطالبی که در این مدت طولانی توو این وبلاگ ازتون یاد گرفتم.
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: سپاس...
سختگیری و وسواس اصلیترین ویژگی شخصیتی بنده ست. تا به حال هزینه زیادی بابتش دادم.
درسته...ضررش بیشتر از نفعش هست. همین یکی رو بتونم در خودم مدیریت کنم، از روانشناسی دشتم رو کردم...
البته کی زنده، کی مرده...
دوشنبه 23 شهریور 1394 06:35 ب.ظ
ممنون آقای فرج خواه کار ارزنده ای و برای بچه هایی که امسال امتحان میدن انجام دادید.پس با این اوصاف کرامر و هم باید به منابع اضافه کنیم!
زینب حاجی رسولیها

فرج خواه: ممنون آرش گرامی.
اگه میتونید حتما.کرامر کتاب خوش ساختیه. خاصه اگه بزنیدش تنگ فیرس. البته همه ش هم لازم نیست. چنانکه همه فیرس لازم نیست. چنانکه همه ی هیچی لازم نیست!
دوشنبه 23 شهریور 1394 06:29 ب.ظ
سلام و خسته نباشید.خیلی ممنون از مطالب خوبتون.واسه منی که 2تا کتاب دارم واسه بالینی ی کتاب فیرس با ی دونه پروچسکا.آیا امیدی هست یا کرامر و... لازمه حتما؟
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه: سلام مهسا ی گرامی و ممنون.
خیلی هم خوبن اونایی که دارید. کرامر یه بخشهایی رو بخونید به نفع شماست
علاوه بر سوالاتی که احتمالا ازش میاد، چاله چوله هایی که در فهم فیرس به وجود میاد رو پر میکنه.
دوشنبه 23 شهریور 1394 06:05 ب.ظ
ممنون از شما آقای فرج خواه
واقعا نکته بینی شما قابل سنجشه،ممنون که با منبع جدیدی آشنام کردی من بالینی بزرگ سال نایینیان رو اصلا نمیدونستم وحالا مشتاقم براخوندنش ،چون من باید قبول شم تمام سعیمو دارم می کنم ودوست دارم منابع موردتوجه رو بخونم
زینب حاجی رسولیهاممنون مریم.ک گرامی.
نکته سنجی من دقیقا چه جوری قابل "سنجشه" ؟!
این کتاب در واقع "درمانهای رفتاری" برای اختلالاتی که به این نوع درمان جواب میدن رو بررسی کرده. از قبیل افسردگی و وسواس و اضطراب و...
موفق باشید...
دوشنبه 23 شهریور 1394 05:16 ب.ظ
هدفتون از این متن این بود که ایا به یک منبع تیکه نکنیم یا این که فقط یک منبع را ادراکی بخوانیم؟؟
زینب حاجی رسولیها
فرج خواه:خودت چی فکر می کنی؟!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30